onsdag 20 februari 2008

Avsiktsförklaring!

Min avsikt med denna kurs är att jag vill lära mig om olika verktyg som finns på webben och få en förståelse och ökad kunskap för hur de kan användas på ett bra sätt i undervisning. Med ett bra sätt menar jag att det ska vara lättillgängligt och att jag vill känna mig trygg i användningen av det. Avsikten är också att jag vill få en grundkunskap om olika webbverktyg. Att få ta del av andras blogg och ge kommentarer är även det en avsikt med kursen.

Podcast låter avancerat för mig ännu, men jag får ta ett steg i taget. Nästa steg för mig är att gå vidare och lära mig grunderna om RSS. Jag är nöjd med att ha skapat en egen blogg och det var kul att Lennart gav en kommentar, som sporrade mig att gå vidare.

1 kommentar:

Lennarth sa...

RSS är flöden av det som står i t.ex. olika bloggar.

Installera en RSS läsare. Snarfer är en som är relativt enkel att hantera. Du finner den på http://www.snarfware.com/

Ladda ner och installera den. Observera att i en av dialogrutorna går att avmarkera att installera (importera) ett antal feeds redan från start. (Unselect All) Markera bort SnarfWare, så slipper du en massa information från ställen du inte efterfrågar.

Om du vill ha kursens alla bloggar så laddar du ner Aktuell OPML från kursbloggen. Starta Snarfer och under Files finns valet Importera. Välj WVA100_v08.oplm filen som du laddat ner från kursbloggen. Alla nu aktiva deltagare dyker upp som i ett e-postprogram.
När du sedan vill se om det hänt något nytt inom kursen så startar du Snarfer igen och programmet går ut till blogar och kontrollerar. Om det hänt något hämtas det och markeras med fet stil.

Vill du själv välja vilka du prenumererar på går du till t.ex. kursbloggen. Under Post_RSS ligger länken till kursbloggens RSS. Högerklicka och kopiera länkadress.
Starta Snarfer. UInder File, New feed kan du klistra in adressen du nyss kopierade. Och fortsätt att klicka i dialogrutorna och sedan dyker Webbverktyg upp i raden till vänster.
Sedan är det bara att fortsätta med de övriga. men, som sagt, vill du ta del av allas material är det enklare att inportera OPML filen.